Nákupní situace dělíme do 3 skupin:
a) opakované = rutinní nákupní situace, kdy dochází k pravidelným nákupům pro potřeby výroby, zajištění oprav, administrativy aj. Jedná se o opakovaný nákup zákazníka u stejného dodavatele. Zákazník již tohoto dodavatele zná, a tak může zvážit jestli je dodavatel solventní tj. plní své závazky. Dále zde odpadávají požadavky na informace, neboť dodavatele již zná z předchozích transakcí. Uplatňuje se zde pouze osmý krok nákupního procesu, takže zákazníkovi stačí jen trvale sledovat dodavatele, jeho sortiment, vývoj cen, perspektivu atd. b) modifikované = vznikají zde odchylky od standardních nákupů např. je požadována změna kvality téhož nakupovaného materiálu. zde můžeme použít poznatky z různých nákupních situací. Zákazník se snaží získat výhodnější postavení u prodejce. Požadavky na informace jsou na střední úrovni, neboť dochází jen ke nepatrným změnám. Zde se uplatňuje část nebo všech 8 kroků nákupního procesu. c) nové = nové nákupní situace , které vyžadují pokrytí zcela nových potřeb organizace. Zákazník se snaží minimalizovat rizika spojená s nákupem. Potřebuje získat řadu nových informací pro zmapování nabídky na trhu. (dodavatelů). Prodejce se snaží nabídnout své služby a upoutat zákazníka svým zbožím. Zde se uplatňuje všech 8 kroků nákupního procesu.