Nákupní strategie z hlediska charakteru nakupovaných položek
Klasifikace pořizovaných součástí a materiálů – kritéria:– význam pro jakost finálních výrobků- dostupnost na trhu- substituční efekty- % podíl na celkových pořizovacích nákladechČtyři sortimentní druhy zboží:a.) Strategické položky– přesná prognóza potřeb- exaktní průzkum trhu- dlouhodobé vztahy s dodavateli- rozhodování výroba či nákup- úroveň rozhodování ® vrcholový managementb.) Úzkoprofilový sortiment– vysoké zásobovací riziko- zajištění dostatečné kvantity- vypracování náhradních plánů na základě střednědobé prognózy o vývoji nabídky a poptávky- úroveň rozhodování ® vedoucí odboruc.) Občas nedostatkový sortiment– potřebná dobrá data o trhu- pozornost výběru dodavatelů- přesné dodržování dodacích lhůt od dodavatelů- úroveň rozhodování ® střední (vedoucí nákupu)d.) Bezproblémový sortiment– slabý vliv na konečný výsledek, nízké riziko- optimalizace a sledování množství zakázek- optimalizace stavu zásob- úroveň rozhodování ® nákupčí