Organizace prodejních cest
A) tradiční distribuční systém skládá se ze samostatných nezávislých subjektů (velkoobchod, maloobchod, agent…), snaží se posílit své postavení a význam a získat pro sebe určité výhody B) horizontální marketingový systém – spojení dvou nebo více podniků na stejné logistické úrovni (velkoobchod, maloobchod). Horizontální kooperace probíhá ve dvou rovinách: n nákupní centra (shopping centre) – organizovaná centra na úrovni maloobchodu většinou na okraji velkých měst, snadno dostupná místní dopravou (nákup automobilem)n distribuční centra (distribution centre) – organizovaná centra, velké skladové areály na úrovni velkoobchodu C) vertikální marketingový systém – skládá se z výrobců, velkoobchodu a maloobchodu. Tyto jednotlivé články fungují jako jednotný systém a jsou centrálně řízeny (jednotlivé subjekty ztrácejí svou plnou nezávislost). Typy vertikálního marketingového systému: vertikální marketingový systém
Korporativní MS Smluvní MS Administrativní MS
nákupní družstva franchising dobrovolné řetězce
zbožový službový