Rozdíly mezi ISO a TQM
n TQM = řízení jakosti celé organizacen ISO = zabývá se řízením jakosti procesů souvisejících s výrobkem či služboun Obě metody vyžadují praktické zkušenosti.n Dokumentace = ISO má vyšší požadavky na dokumentaci)n Kontrola = ISO klade vysoký důraz na kontrolu výsledků (výrobků), TQM na kontrolu procesůn Teorie = TQM klade daleko vyšší požadavky na teoretickou přípravun Certifikace = ISO určuje požadavky na kontrolu Dodavatelsko – odběratelské vztahyexterní – máme zákazníkyinterní – máme zaměstnance výsledkem vztahu je výkon, výrobek, služba n interní = TQM rozšiřuje používání tohoto pojmu i jeho pravidel na interní pracovní procesy. Cílem TQM je to, aby každý zaměstnanec (dodavatel) odevzdával jen takové výrobky, které může další účastník pracovního procesu (odběratel, zákazník) použít bez dalších úprav. To vše vyžaduje organizovanou komunikace mezi interním zákazníkem a dodavatelem. n externí = Co – Makership , začíná společným vývojem a konstrukcí dodávaných výrobků a pokračuje speciálními formami zacházení s nejnižšími četnostmi chyb v ppm spolupráci.