Typy vertikálního marketingového systému:
Korporativní marketingový systém = je taková organizace prodejní cesty, ve které jsou všechny články součástí jedné společnosti. Administrativní marketingový systém = jeho členové jsou nezávislými subjekty. Spolupracují spolu na základě velikosti, síly a autority nejsilnějšího článku. Smluvní marketingový systém = je tvořen nezávislými subjekty. Jejich spolupráce se uskutečňuje na základě hospodářské smlouvy, kde jsou vymezeny práva, povinnosti a odpovědnosti jednotlivých členů systému. n Dobrovolné řetězce – je smluvní systém mezi velkoobchodem a maloobchodem, kdy iniciátorem je velkoobchod. Maloobchodníci se zavazují dle uzavřené smlouvy odebírat od něj zboží, velkoobchod za to poskytuje pomoc v oblasti reklamy, cenové politiky aj. n Nákupní družstva = vznikla sdružováním maloobchodníků za účelem provozování velkoobchodní popř. výrobní činnosti. Členové nákupních družstev kupují zboží prostřednictvím družstva. To zajišťuje pro své členy průzkum trhu, reklamu aj. n Franchising = jedná se o nejmladší formu systému, jeho podstatou je na základě smlouvy vytvořený obchodní vztah mezi výrobcem a maloobchodem. zbožový franchising = je představován např. prodejem automobilů prostřednictvím dealerů. službový franchising = MC Donald, sítě hotelů Holiday Inn atd.