14. PŘÍPADOVÁ STUDIE UPLATNĚNÍ DISTRIBUČNÍ LOGISTIKY
The Bata Shoe Organization Firma založená roku 1894 Tomášem Baťou ve Zlíně, nyní se sídlem v Torontu v Kanadě, vlastní 40 továren, z toho 8 v Evropě, a síť 6300 maloobchodních prodejen v 70 zemích. Zaměstnává na 66 tisíc pracovníků. Vyrábí a prodává přibližně 300 miliónů párů obuvi ročně, což je zhruba srovnatelné s celkovou produkcí Číny. Má 120 000 odběratelů ve 110 zemích. Firma je vystavena velmi tvrdým konkurenčním tlakům, zejména ze strany asijských výrobců, jejichž komparativní výhodou je levná pracovní síla, která je až o 60% levnější než západoevropská produkce firmy Baťa. Mzdové náklady jsou přitom významnou položkou, neboť možnosti automatizace v obuvnickém průmyslu jsou omezené. Asijští výrobci tj. z Tchaj-wanu, Jižní Koreje, Hongkongu a Číny vyrábí okolo 60% světové produkce obuvi. Firma Baťa byla nucena uzavřít některé továrny a přesunout výrobní kapacitu. Aby obstála v konkurenci, vyvinula v druhé polovině 80. let pro svou francouzskou továrnu Hellocourt nový logistický systém. U továrny je rovněž distribuční centrum pro francouzskou maloobchodní síť.