Tendence:
– vyčleňování distribučních funkcí mimo rámec podniku- požadavek pružné struktury (nejvíce zatížena působením náhodných vlivů)- tvorba nových strategií a struktur Distribuční řetězec Plní řadu funkcí:a.) skladovací– vyrovnávání rozdílů mezi nabídkou a poptávkou vznikajících v důsledku nerovnoměrnosti v poptávce (sezónnost)b.) vychystávací – kompletace zásilek pro distributory či zákazníkyc.) konsolidační – sdružování zásilek pro více zákazníků s cílem dosáhnout lepšího využití rozvozových vozideld.) manipulační – nakládkové, vykládkové a jiné manipulace s distribuovaným zbožíme.) přepravní – přemístění zboží z místa výroby do místa spotřebyf.) komunikační – výměna informací potřebných pro uskutečnění distribučního procesuDistribuční řetězec lze charakterizovat uzly (množina organizačních jednotek výrobců a externích zprostředkovatelů) a úseky (po nichž se zboží mezi uzly přemisťuje). Začíná u výrobce a končí u zákazníka. Mohou jej tvořit:– velkoobchodní organizace- maloobchodní organizace- zprostředkovatelské organizace- speditérské firmy- dopravci- průmysloví zákazníci