Dopravní systémy
ŽELEZNIČNÍ = je výhodná pro dopravu velkého množství na velké vzdálenosti. Používá se pro meziměstskou a mezistátní dopravu. Nevýhoda:jsou vysoké fixní náklady na zařízení, vozový park, lokomotivy a terminály.Výhoda:jsou nízké variabilní náklady. ŘÍČNÍ A NÁMOŘNÍ =hlavní výhodou lodní dopravy je schopnost přepravovat najednou značně velké zásilky a její vysoká univerzálnost tj. lodí lze přepravovat prakticky jakékoliv zboží.Nevýhoda: nízká pružnost a malá přepravní rychlost. Vodní síť je řídká a musí se využívat kombinovaná doprava.Výhoda:jsou nízké variabilní náklady na přepravní jednotku z důvodu velkého množství. LETECKÁ = Hlavní předností je nejvyšší přepravní rychlost. Dodací termíny se zkracují z dnů na hodiny. Nevýhoda: jsou zde nejvyšší variabilní náklady na mzdy, palivo, údržbuVýhoda: díky značné rychlosti dochází k úsporám nákladu na skladování. POTRUBNÍ = velký rozvoj byl zaznamenán v polovině 20. Století v souvislosti s přepravou ropy a zemního plynu.Nevýhoda: nejvyšší fixní náklady – výkup pozemků, potrubí, čerpací a kompresní staniceVýhoda: nejnižší variabilní náklady – minimální mzdy KOMBINOVANÁ = vznikla pro poskytování kompletních přepravních služeb. Snahou je spojit přednosti jednotlivých druhů dopravy, snížit manipulační operace aj. Kritéria pro volbu dopravy:n délka přepravní trasyn přepravované množstvín rychlostn druh přepravovaného zbožín náklady na přepravu aj.